Séta a Marson

Habár a közelmúltban Plútó és társa, Kharón ragyogta be a tudomány egét, a NASA két „játékkal” próbálja visszaadni a Mars régi fényét. A térképes alkalmazás ugyanakkor több mint interaktív oktatás, ugyanis ezzel fogják meghatározni a 2020-as misszió helyszínét. A készségek elérhetők a hagyományos böngészőkön keresztül, irányításukhoz nem kell asztrofizikusnak sem lenni, így ha ezt a cikket olvassa, akkor csak egy kattintásra van a „kalandozástól”.

Kíváncsiságélmény: száguldozás egy idegen bolygón

Az Experience Curiosity segítségével a legújabb marsjáró volánja mögé pattanhat be anélkül, hogy el kéne sajátítania a kemény tudományokat olyan szinten, melyre az emberiség nagy részének annyi esélye van, mint jártasságot szerezni a fekete mágiában. A Curiosityt irányító nekromanta hétköznapjaiba korábbi cikkünk segítségével nyerhet betekintést.

A szimulátor egyébként emberibb léptékű élményt biztosít, mint az eredeti irányítása, amit a program diszkréten jelez is, miszerint éppen hússzoros sebességgel száguldunk vagy éppen hatvanszoros sebességgel veszünk kőzetmintát. Mert természetesen kipróbálhatjuk a különféle kütyüket is, melyekkel ellátták a robotot, így akár egy szelfit is nyomhatunk a kamerák egyikével, hiszen mi mást csinálnánk egy 2,5 milliárd dolláros eszközzel? A NASA egyébként két korábbi marsjárójának (Spirit és Opportunity) is készített „hasonló” játékot jó tíz évvel ezelőtt, melynek kipróbálása kitűnően bizonyítja, hogy mennyit is fejlődött az informatika ilyen rövid idő alatt.

Minden, amit tudni lehet a Marsról

Mars Trek a medvéhez hasonlóan nem játék, hiszen a programnak köszönhetően fél évszázad alatt összegyűjtött adathoz férhetünk hozzá, és ami nagyon fontos: fogyasztható módon. Az alkalmazás leginkább a Google Earth-höz hasonlít, csak, ugye, itt a Marsról van szó. Irányítása a Curiosity kezeléséhez hasonlóan gyermekjáték, egerünk segítségével kimaxolhatjuk.

A jobb oldalon található fülecskék különféle huncutságokra csábítanak, melyek valóban közelebb hozzák az égitestet. Így lemérhetjük a kráterek közötti távolságot, de akár többállomásos túrát is tervezhetünk. Szintén a csavarkulcsnál kell keresgélni, hogy a Marsot pásztázó műholdak (Reconnaissance, Express és Odyssey) pillanatnyi helyzetét lássuk, de itt jelenik meg a – magyar átlagháztartások szempontjából kihagyhatatlan – 3D-s nyomtatási lehetőség is. A könyvjelzők (Bookmarks) között pedig megtaláljuk az éppen a felszínen ténykedő robotok leírását.

A NASA honlapján megjelent írás két tudóst is idéz, akik nem leplezik büszkeségüket, hogy bárki számára elérhető lett a Marson való kalandozás.