1942 július 31-én Szálasi Ferenc Nagyváradon, a beszéde végén egy viccel intézte el a zsidó kérdést, úgy fogalmazott: „Ha egy háziasszony a lakását ciánoztatja, akkor nem fogja megkérdezni a poloskákat, hogy te megcsíptél-e, hanem elpusztítja az egészet.” Ez a része Szálasi beszédének nagy tetszés váltott ki – tudósított a rendezvényről a Magyarság című nyilas hetilap. 2025. március 15-én, Orbán Viktor, a Nemzeti Múzeum lépcsőjén úgy fogalmazott: „A mai ünnepi összesereglés után jön a húsvéti nagytakarítás, - átteleltek a poloskák-. (Ezen a hallgatóság felnevetett, tetszett nekik a hasonlat.) Felszámoljuk a pénzügyi gépezetet, amely korrupt dollárokból vásárolt meg politikusokat, bírókat, újságírókat, ál civil szervezeteket és politikai aktivistákat. Felszámoljuk az egész árnyékhadsereget. Ők a mi újkori labancaink, a brüsszeli kegyencek, akik hazájuk ellenében pénzért a birodalom szekerét tolják. Barátaim, túl régóta vannak itt. Túl sok mindent éltek túl, túl sok helyről kaptak pénzt, túl sokszor váltottak már köpönyeget” – mondta Orbán, aki szerint 1848-ban császármadarak ültek a nyakunkba, most meg Weber-fiókák kárognak a fejünk felett. „Éppen elég volt belőlük. Tavaszi szél vizet áraszt, hadd vigye őket. Rajtuk a skarlát betű, sorsuk a szégyen és a megvetés. Ha van igazság, márpedig van, a pokolban külön bugyor várja őket” – üzente Orbán Viktor, akinek a bejelentése nagy tetszést aratott.
A tervezett tematizáláshoz képest éppen a fordított hatást érte el a szónok a kijelentéssel, átadta az ellenzéknek a napirend meghatározásának kulcsszavát, a poloskát. A Pride betiltásával bizonyára a már többször lepróbált reakciókkal kalkuláltak a spin doktorok: a kiprovokált tiltakozási hullám eredendően arról szólt volna, hogy a liberálisok és a balosok vannak az egyik táborban és a homofóbok állnak velük szemben. A melegkártya mindig alkalmas volt a Fidesz-mag mozgósítására. A melegfelvonulás korlátozásának leple alatt azonban a parlament a gyülekezési törvény korlátozásának megkönnyítését is becsente az új Alaptörvénybe. Az egyik legfontosabb alapjog fenyegető korlátozásával pedig felhergelte a tömegeket. Lényegében pódiumot ácsolt a kormányfő az ellene tiltakozóknak, de arról az emelvényről már, mint sértett „poloskák” szóltak vissza a szónokok a hatalomnak. Ráadásul a Magyar Péternek állított csapda se működött, mely szerint majd a melegekkel lett volna összemosható a politikai közösség, mert Magyar nem lépett be a kelepcébe, viszont kiállt a gyülekezési jog megvédésért. Azért kellett óvatosnak lennie a Tisza elnökének, mert a méréseink szerint a melegkártya a politikai propaganda pakliban még ma is működik. A Tisza Pártot támogatók körében, a válaszadók 23 százaléka igaznak tartja az állítást, hogy a Pride veszélyes a gyermekek szexuális fejlődésére, azok közül, akik egyáltalán találkoztak a politikai üzenettel. A soha, senki által nem bizonyított állítást a korábbi ellenzéki összefogás támogatóinak 32 százaléka tartja igaznak, a Fidesz híveinek pedig a 78 százaléka. (Minden esetben csak azt néztük, hogy, akik egyáltalán hallották a politikai üzenetet, azok igaznak tekintik-e azt.) Nagyon valószínű, hogy ezek az adatok a Fidesz döntéshozóinak is rendelkezésükre állnak. A zsigeri reakciók teszik kiszolgáltatottá a tömegeket. A politikai propaganda eszközeivel pedig bekapcsolhatóak azok a reflexek, amelyeket, már évszázadok óta, és már kisgyerekkortól a nemi identitás védelmére fejlesztenek ki a közösségek a tagjaikban. Magyarországon, a nemi identitás védelmének leple alatt, a hatalmi harc érdekében lett ismét jól bevált fegyver a homofóbia, ezért építették be az Alaptörvénybe, vetik be a rivális pártok ellen. Magyar Péter azonban ezt a csapdát is átlépte.
2025 tavaszán, több mint egy évvel az országgyűlési választások előtt, már kampány üzemmódban működnek a pártok. A Tisza Párt kényszerítette ki ezt azzal, hogy beelőzte a támogatottsági versenyben a Fideszt – legalábbis a nem a Fideszhez közeli közvélemény kutatóknál. Hetek, sőt hónapok óta a politikai elemzők kedvenc témája a Fidesz kaotikus és önveszélyes kommunikációja. Az ellenzék átkeretezte a propaganda üzenetet. A kommunikációs káosz egyik kézenfekvő magyarázata, hogy Magyar Péter, illetve a Tisza Párt támogatottsága nem esett vissza azután, hogy hónapokkal korábban már 3-9 százalékkal leelőzte a Fideszt, noha a kormány több ezer milliárd forintot „osztott ki” a családok és a vállalkozások támogatását ígérve rövid és hosszú távon is.
A Politikai Propaganda Indikátor mérési módszert a Dimenzió Média Alapítvány, Mérték Médiaelemző Műhely és a Závecz Research dolgozta ki, és 2018 óta rendszeresen folytatja azonos metodika alapján. A Závecz Research legutóbb, március 16 és 24 között, a személyes megkérdezéses, ezres mintán azt mérte, hogy amíg a Fidesz támogatottsága a teljes népesség körében az októberi 25 %-ról 26 %-ra nőtt, addig a Tisza támogatottsága, ugyanebben az időszakban, a 21% -ról 29%-ra emelkedett a teljes népesség körében. Ezen belül vannak megdöbbentő mértékű változásra utaló számok is. Az inaktívak körében, vagyis a diákok és a nem dolgozó anyukák táborában 19-ről 36 százalékra nőtt a Tisza támogatottsága, és ebben a körben 16-ról 9-re csökkent a Fideszé. Az is komoly fejtörést okozhat a kormányzó párt berkeiben, hogy az aktívak, a munkavállalók körében 24-ről 31-re emelkedett a Tisza támogatottsága, miközben a Fidesz 22 százalékos értéke nem mozdult.
A Politikai Propaganda Indikátor kutatások egyik legfontosabb adatsora szerint a kormányzati forrásokból folytatott politikai propaganda kampányok hatására több lényeges kérdésben a baloldaliak, a demokraták egyharmadát sikerült szembe fordítani a saját politikai közösségükkel. 2022-ben a baloldaliak, demokraták egyharmada is elhitte az óriásplakátok üzenetét, hogy Márki-Zay Péter háborúba vinné a magyarokat, hiába cáfolta a jelölt többször az állítást. 2024-ben a baloldaliaknak már csak az egynegyede tartotta igaznak az állítást, hogy a baloldal háborúpárti a kormány békepárti. A 2025 márciusában lefolytatott kutatásnak most az volt a célja, lássuk, mennyire változtatta meg Magyarországon a kommunikációs teret Magyar Péter. Azt vizsgáltuk, hogy a Fidesz által, lényegében csak a Fidesz üzeneteinek közvetítésére kialakított médiatérben, a bejáratott nemzeti agymosoda felpörgetése mellett milyen mértékben sikerült Magyar Péternek eljuttatnia az alternatív ajánlatot a széles tömegekhez. Milyen mértékben hatástalanította a NER médiarendszerét az új kampány-technika, az, hogy Magyar személyes kapcsolatot alakít ki a választóival, hogy közvetlenül beszél az emberekhez, beszélget velük, odamegy hozzájuk, a személyes jelenlétét veti be, használja a karizmatikus képességét.
A mérést a Závecz Research végezte, személyes megkérdezéssel 1000-es mintán, 2025 március 16-24 között. Feltettük ugyanazokat a kérdéseket, amiket 2024-ben a választás előtt, azért hogy legyen összehasonlítási alapunk. És persze új kérdéseket is megfogalmaztunk.
Valójában ezek persze állítások, amelyek kapcsán megkérdeztük a reprezentatív minta alanyait: találkoztak-e az állítással, és egyébként igaznak tartják-e? Az állítások:
A baloldal háborúpárti, a kormány békepárti
A baloldali politikusok külföldi érdekeket szolgálnak pénzért: "Megvették őket kilóra"
Magyar Péter brüsszeli politikusok bábja az Orbán kormány megbuktatására
A Pride felvonulás veszélyezteti a gyerekek egészséges szexuális fejlődését
A külföldről érkező támogatásokkal idegenek akarják megbuktatni a magyar kormányt
A külföldről is támogatott civil szervezetek és sajtótermékek munkája kiegyensúlyozottabbá teszi a tájékoztatást, a közéletet.
Az Európai Unió háborúpárti, Donald Trump, az amerikai elnök pedig békepárti
Döntően befolyásolja a választást a kormány erőfölénye a médiában
A magyar kormány sikeresen legyőzte az inflációt
A magyar kormány intézkedései miatt volt 2024-ben Magyarországon a legmagasabb az infláció az Unióban
A magyar kormány békepárti politikája miatt bünteti Magyarországot a források befagyasztásával az Unió
A jogállami normák korlátozása miatt bünteti Magyarországot a források befagyasztásával az Unió
A vészhelyzeti kormányzást a szomszédban dúló háború miatt hosszabbította meg a parlament
A vészhelyzeti kormányzást a parlamenti ellenőrzés kiiktatása miatt hosszabbította meg a Fidesz
Magyar Péter az első perctől tiltakozott amiatt, hogy nincs lehetősége megszólalni a kormányzat által ellenőrzött, amúgy közszolgálati médiumokban. Az általa szervezett tüntetések váratlanul nagy tömegeket vittek az utcára, de azokról érdemben soha sem számolt be a közmédia. A Tisza központi témája lett a média. Magyar Péter eleve azzal számolt, hogy óriási az ellenszél. Neki a teljesen a Fideszre szabott médiatérben kell felvennie a harcot a teljes propaganda arzenállal. Vagyis: a 160 milliárd forintos költségvetésből gazdálkodó közszolgálati médiumokkal, az extra kormányzati támogatással megsegített TV2-vel, a kormányzati hátszéllel vitorlázó közösségi médiaholdinggal, a Megafonnal, a korábban felvásárolt nagy portálokkal, a rádiós piac megfojtásával egyhangúvá tett éterben harsogó rádiókkal, a közéleti lappiacon a kiadványok jelentős körével, a nemzeti konzultációkkal, az óriásplakát kampányokkal – így minddel együtt. Ráadásul az egészet egy központból irányítja a kormányzati kommunikációs kabinet. Magyar Péter meg is nevezte Rogán Antal propaganda minisztert, mint az egyik legfőbb ellenfelét. Magyar kategorikusan állította, a kormány, a propaganda hazudik, és ezért sikeres. A stratégiája fontos része lett, hogy áttöri a magyar társadalom fölé emelt médiaburkot. Ehhez nagyon intenzíven használta a közösségi média-felületeket, a kormánytól független médiumokat, de leginkább a személyes jelenlétet.
A nagygyűlések egyértelművé tették, hogy van igény a kritikus hangra, tömegek látják hasonlóan a helyzetet, mint Magyar, és neki elhiszik, hogy választással megbuktatható a kormány. Ehhez azonban Magyarnak meg kellett támadnia a NER tájékoztatási rendszerét. Versenyre kellett kelnie a több száz milliárd forintból működtetett médiaarzenállal. 2024-ben a baloldaliak, demokraták 23 százaléka mondta, hogy igaz az állítás, a baloldal háborúpárti, a kormány békepárti. 2025-ben az ellenzékiek, akik többnyire már a Tisza támogatói, már csak 9 százalékban tartják igaznak a Fidesz által sulykolt vádat. Miután a két nagy párthoz képest (Fidesz, Tisza) a többiek aránya közben elenyésző lett, mondhatjuk, hogy ennél az üzenetnél, a nem fideszesek körében csaknem a harmadára csökkent a Politikai Propaganda Indikátor értéke, vagyis az a szám, amely megmutatja, hogy milyen arányban sikerül a Fidesznek a saját üzenetét elfogadtatni a Tisza híveivel. 2025-ben az adatok csoportosítását is igazítani kellett a valósághoz. Egy oszlopban szerepelnek a 2022-ben egy összefogásban indult pártok, mert együtt is sokkal kisebb a támogatottságuk, mint a két nagy politikai erőé külön-külön.
A politikai-propaganda kánonban gondosan komponálva futnak egymás mellett a szólamok. Migránsok, háború, birodalom, idegen érdekek, belső ellenség, poloskák. A kommunikációs folyam vivőanyaga az információ és a dezinformáció. A hamis hírek azonban önmaguktól nem keletkeznek, jól megfizetett hírhamisítókra van szükség a sikeres politikai propagandához. Sőt állami intézményekre is szükség van, amelyek a jelentéseikben gyártják az információt, sok esetben a hamis adatokat. A közösség véleményének alakításában, hajlításában fontos szereplő lett a Szuverenitásvédelmi Hivatal. A soviniszta-fasiszta-kommunista-nacionalista-populista gyűlöletbeszéd jól bevált mintázatához igazodva a magyar szuverenitás sérelmére készülődő lapokat, civil szervezeteket kellene a hivatalnak fülön csípnie, azt hangoztatva, hogy a kritikus nyilatkozatok megfogalmazói nem magyarok, hanem idegen érdekeket szolgáló, korrupt bérmunkások. A propaganda ezzel az egyik legfontosabb identitást, a nemzeti identitást teszi a politikai küzdelem centrumába. Verbálisan megfosztja az ellenfelet a nemzeti azonosságától. Lényegében kirekeszti őket a versenyből. A Politikai Propaganda Indikátor azt mutatja, hogy 2025 tavaszára ez a kampánylogika is megbicsaklott. A Fideszeseknek ugyan a 86 százaléka tartja igaznak az állítást, azok közül, akik találkoztak az üzenettel, de a Tisza Párt híveinek már csak alig több, mint 10 százaléka fogadja el, hogy a kritikusok idegen érdeket szolgálnak.
A Tisza híveire nem hat olyan mértékben a propaganda, mint hatott néhány évvel korábban az ellenzékiekre.
A Tisza Párt előretörésével alapvetően változott meg a magyar pártstruktúra. Az ellenzék több kis pártja szinte eltűnt, és bizonytalan, hogy a DK támogatottsága eléri-e az 5 százalékot 2026-ra, illetve, hogy a Mi Hazánk versenyben marad-e, látva, hogy nem sokkal előzik meg a DK-t. A régi struktúrában mért adatok tehát nem vetíthetőek mechanikusan a mai pártszerkezetre. 2024 augusztusban körülbelül a fele volt a Tisza Párt támogatottsága a mainak. Azt érdemes tehát vizsgálni, hogy 2025-ben az ellenzék meghatározó erejét alkotó választókra, a Tisza Párt támogatóira milyen erővel hat a kormányzati propaganda. Magyar Péter megtalálta a módját, hogy kifogja a szelet a kormányzati propaganda vitorláiból, és egyértelmű, hogy a Tisza kampánya hatásosabb, mint a kormány lejárató kampányai. A kínosan fasisztának látszó fordulat, a nemzet jelentős részének lepoloskázása miatt a kárenyhítés sajátos módját választották a Fideszben: öngól parádéba feledkeztek. A zebrázás is ennek a zavarodottságnak a része, azzal együtt, hogy abba a csapdába is Magyar Péter csalta be Orbánt. Aztán, teljesen váratlanul a sajátjaik egy csoportjáról is, mint élősködőkről, beszélt Lázár János, olyan kullancsokról szónokolva, akik visszaéltek a lehetőséggel. Lázárnak elege lett a luxizásból, a repülőzésből, a jachtozásból, mert szerinte ezek szégyent hoznak a közösségre, és nevet is mondott: hívhatják akár Mészárosnak is azt, aki visszaélt a lehetőségekkel. Az élősködőket seperjük le magunkról – tette hozzá a miniszter. Ezzel is új kapukat nyitottak. Abba is lőttek öngólt. Lázár kastélya ismét a címlapokra került.
Talán azért lettek hirtelen fideszes kullancsok is, hogy elejét vegyék a vádnak, hogy az ellenfél dehumanizálása nyilas-fasiszta tempó, hiszen magukat sem kímélik. Lázár esetében azonban az öntisztulás metaforája a kullancs, és nem a gyűlöletgenerálásé. A bravúr a köztársasági elnökre maradt, aki látszólag eleget téve Magyar Péter felszólításának, hogy ne nézze tétlenül, mi folyik az országban, végre lépjen már fel a verbális és fizikai agresszió ellen, de abból is káprázatos öngól lett. Sulyok Tamás a saját Facebook videójában egy publicisztikát idézve önmagáról, mint egy szatyor fingról (sic) beszélt, miközben felhívta a közönség figyelmét arra, hogy a gyűlöletbeszéd esetén a kontextus nagyon fontos. Csakhogy éppen a kontextus volt a legsúlyosabb baja Orbán mondatának a nemzeti ünnepen. Érthetően ezért Orbán poloskáit szóba sem hozta a köztársasági elnök, amikor a közbeszéd eldurvulását illusztrálta, de ezzel még inkább felhívta a figyelmet arra, hogy ki küldte a színpadra, hogy miért kellett kiállnia, és, hogy mit nem engedtek neki még szóba sem hozni…
Az adatok azt mutatják, hogy rég volt ilyen közel a demokratikus váltógazdaság helyreállításának lehetősége. Egyelőre nincs jogi garancia arra, hogy az eltérő nézetek tisztességes versenye lehessen a választás 2026-ban, de az adatok láthatóvá tették, hogy a riválisok közötti küzdelemben a politikai propaganda hatása jelentősen visszaszorult. Az ellenfél lejáratására illetve a saját teljesítményük, a kudarcos kormányzás elfedésére bevetett jogi, anyagi, kommunikációs kánon, a kormányzati százmilliárdokból működtetett propaganda hatásfoka jelentősen visszaesett. Az okok elemzése folyamatosan követhető a politológusok megszólalásai nyomán, de annyi bizonyos, a korábban teljesen egyoldalú médiauralom ellenére a csata kiélezett lett. Mielőtt belefulladna a világ a populista, nacionalista, soviniszta szélhámosok gátlástalan handabandázásának, és hazugságainak áradatába talán felhorgad a tömegekben az életösztön, és az igazság iránti vágy olyannyira, hogy az akár győzedelmeskedhet is.
Az adatok elemzésekor fontos tisztázni, hogy a kormányzati propaganda üzenetek közül csak olyanokat válogattunk be, amelyeknél az állítások cáfolata széles körben ismert volt. Hamis állításokkal kapcsolatban mértük, hogy milyen széles körben tekintették mégis igaznak azokat. A baloldal háborúpárti, a kormány békepárti állítás esetében például egyértelmű az üzenet politikai tartalma és egyértelműek a cáfolatok. Nem akarnak háborút a demokraták se, az Unió se, az ukránok se, de joga van magát megvédenie minden szuverén államnak. Az nem lehet háborúpártiság, hogy az agresszornak ellenáll a nemzet. Ehhez képest érdekes, hogy azok, akik találkoztak az üzenettel, vagyis valamennyire érdeklődnek a közélet iránt, milyen arányban találták igaznak a kormányzati propagandát, illetve milyen arányban fogadták el az ellenzék üzeneteit. A nagyon ügyesen kifundált üzenet azt sugallja, a baloldal, az Unió, és a demokraták háborúpártiak, vagyis aki oda szavaz, az a háborús kockázatot választja, amíg, aki retteg a háborútól, az a békepárti Fideszre voksol – nagy valószínűséggel.
A legfontosabb állítások:
2025-ben a kormánypárt támogatóinak a 82 %-a tartja igaznak a kormány üzenetét, hogy a baloldal háborúpárti a kormány békepárti. Ez a szám egy éve is nagyjából ekkora volt,
2025-ben a ’22-es összefogás támogatóinak 22 százaléka fogadja el igaznak az állítást. Egy évvel korábban 23 % volt az arányuk.
A Tisza támogatóinak körében 2025-re 9 %-ra csökkent az állítást igaznak tartók aránya. Fontos megjegyezni, hogy a mérések szerint a Tisza hívei már többen vannak, mint a Fidesz támogatói.
Megvették őket kilóra szól az összetett üzenet a baloldalról, mondván idegen érdekeket szolgálnak. Ezt az állítást a Fidesz támogatóinak 88%-a hiszi el. 2024-ben ez 84% volt az arányuk.
2022-ben az összefogás támogatóinak: egyharmada, 33% hitte el a sajátjaikról, hogy idegen érdekeket szolgálnak. 2024-ben, 31 %, 2025-ben is 31% az érték.
A Tisza Párt hívei körébe 18%-ról 11-re csökkent az állítást igaznak tartók aránya.
Az LMBTQ kártya bevetésének hatékonyságát igazolják a mérési adatok. Azt az állítást, hogy a Pride veszélyes a gyerekek fejlődésére a Fidesz támogatóinak 78 %-a tartja igaznak.
De a 22-es összefogás pártjainak körében is 32% azok aránya, akik elhiszik az állítást.
A Tisza Párt híveinek is a 23%-a hitelt ad az állításnak (Ilyen mérésünk nem volt korábban, nincs mivel összevetni a számokat.)
Az egymással szembeállítható állítások is nagyon beszédesek. Azt állítja a kormány, hogy a vészhelyzet bevezetése és fenntartása a háború miatt indokolt. A Fidesz támogatóik 86 %-a ezt igaznak tartja.
A ’22-es ellenzéki összefogásban résztvevő pártok támogatóinak 42 %-át győzte meg a kormányzati propaganda a döntés jogosságáról.
A Tisza Párt híveinek is csaknem az egyharmada elfogadja az érvelést, hogy a háború a vészhelyzeti kormányzás igazi oka, de csaknem a kétharmaduk azzal az állítással ért egyet, hogy a parlament kiiktatás az igazi magyarázat a vészhelyzeti kormányzásra.
A kormánypártiaknak is több, mint a fele tartja igaznak azt az állítást, hogy az igazi cél a parlament kiiktatása
Abban viszont csaknem teljes az összhang, hogy a kormányzati túlsúly a médiában döntően befolyásolja a választást. A Fidesz híveinek 70%-a, az egykori összefogás támogatóinak 72%-a, a Tisza Párt híveinek 77%-a tartja igaznak az állítást.
Sokat elárulnak a politikai propaganda működéséről a végzettség szerint adatok. A legfeljebb 8 osztályt végzettek 58%-a tartja igaznak, hogy a baloldal háborúpárti, a kormány békepárti, de a diplomásoknak csak az egyharmada fogadja el igaznak az állítást.
A Pride veszélyes a gyermekek szexuális fejlődésére tézis az alacsony végzettségűek körében 61 % szerint igaz, viszont szinte egyformán 40-42 % az aránya az így vélekedő szakmunkásoknak, érettségizetteknek és diplomásoknak.
Korcsoportok szerint jellegzetes különbségek fedezhetők fel azzal az állítással kapcsolatban, hogy Magyar Péter a brüsszeliek bábja, a megkérdezett fiatalok (18-39 évesek) 36 % -a, a középkorúak (40-59 évesek) 48%-a, az idősek (60+) 51% gondolta, hogy igaz az állítás.
Minden korcsoportban a megkérdezettek háromnegyede tartja helyesnek az állítást, hogy a kormányzati médiafölény döntően befolyásolja a választást.
A fiatalok és a középkorúak csaknem kétharmada tartja találónak az állítást, hogy a vészhelyzeti kormányzás igazi célja a parlament kiiktatása. De az időseknek is az 56 százaléka ért ezzel egyet.
A Tisza Párt megerősödését egymás után mérték a megbízható közvélemény kutató intézetek. Ez most az első mérés, amelyben tisztán tetten érhető, hogy a kormányzat propaganda üzenetei közül melyek ereje apadt jelentősen, melyeket sikerült Magyar Péternek hatástalanítani, és melyek hatnak még ma is erősen, függetlenül azok igazságtartalmától. A politikai fordulat egyik döntő oka, a Tisza Párt átütő kormányzati kritikája és politikai programjának könnyen érthető üzenetei mellett a Magyar Péter által választott új kommunikációs modell.
Van itt még valami. Az egy irányba mutató vektorok összeadódnak, sőt annál jobban erősítik egymást, mint ami a számszerű összegzésből kijönne. A teljesség igénye nélkül ide számolható Hadházy Ákos évek óta kitartóan végzett tényfeltáró sorozata a Fidesz korrupciós botrányairól, a szemérmetlen lopásokról, a ló wellnesstől a lombkorona sétányig. Ide sorolható a független influenszerek kórusának megerősödése, Potyondi Edinától a Jól van ez így párosig. Ide sorolható a Direkt36 filmje, a Dinasztia, a több, mint 3 milliós eléréssel, ide számolhatóak a videós podcastok, amelyek népszerűsége is áttörést mutat. Új jelenség, hogy az influenszerek mögé felzárkóztak a szakértők, akik alapos elemzéseikkel már közvetlenül jelennek meg a közösségi médiumokban. A kommentek csendes forradalma is érzékelhető. Sok lehet ebben a kölcsönhatás. A Tisza fellépése nyomán váratlanul belátható távolságon belülre került a rendszerváltás, ami tömegek kedvét hozta meg a beleszóláshoz, apad az apátia. Persze most kamatozik a még megmaradt független médiumok kitartó munkája. Hitelességük nagyon komoly tőke.
A korszak jellemzője, hogy megerősödött a társadalom önvédelmi képessége. Soha korábban nem volt ilyen tisztán érzékelhető, hogy a kormányzati propaganda arzenál bevetése ellen ennyire elkötelezetten sorakoztak volna fel az átverési kísérlet leleplezésére a független kommentek. Kollár Kinga felszólalása az Európai Unió pénzügyi Ellenőrzési Bizottságának ülésén bőségesen kínált olyan mondattöredékeket, amilyenekre sikeres kampányokat épített fel korábban a kormányzati kommunikációs központ. Beindították most is a karakter-bérgyilkosokat. A központból vezényelt akció kulcsszavai: hazaárulás, a hatalom gátlástalan akarása, Brüsszel meg akarja buktatni a kormányt, a Tisza Párt uniós képviselői idegen érdeket szolgálnak, a minél rosszabb az országnak, annál jobb a Tiszának szándék vezeti őket. Orbán Viktor, Gulyás Gergely, Menczer Tamás, és még sokan mások, rengeteg Facebook hirdetésben, kormányszóvivői tájékoztatón, saját oldalaikon és a kormány által ellenőrzött vagy közvetve tőlük függő felületeken egyszerre indították be Magyar Péter és a Tisza ellen a hazaárulós kampányt.
Abban is különbözik a mostani korszak a korábbiaktól, hogy szinte azonnal, és minden korábbinál nagyobb intenzitással indult be az ellenkampány. Néhány órával a karaktergyilkosság anyagainak megjelenése után. A társadalom percepciós sebességével kalkulálva a központból irányított dezinformációs kampány megjelenésével csaknem egyidőben jelentek meg a hamis állítások cáfolatai a független, a demokratikus médiatérben. A szakértők jól elmagyarázták, hogy mely pontokon érhető tetten a sima hazugság, a szöveg szándékos félreértése, az alaphelyzet hamissága. Még nem dőlt el, de lehet, hogy ebből is öngólzápor lesz, hiszen a kérdéses uniós intézkedések, az uniós források befagyasztása, a pénzek utalásának felfüggesztése, amelyek hatását értékelte Kollár Kinga a bizottságban a Fidesz-kormány tetteire volt az Unió válasza, arra, hogy Orbán Viktor nem volt hajlandó csökkenteni a korrupciós kockázatot, hogy folyamatosan bontotta le a jogállami garanciákat. Nem mellesleg a Tisza Párt évekkel később született, mint az uniós határozat Magyarország megbüntetéséről.
Magyar Péter megjelenésével mintha alapvetően változott volna meg valami az addig, lényegében a kormányzati kommunikációs központ által uralt médiatérben. Az elmúlt években végzett kutatások adataiból az látszik, a korábban sikeres nagy kampányok, politikai propaganda-panelek egyre kevésbé hatékonyak. 2022-ben és korábban a központi kampányok igazoltan hamis állításait (Sorosról, Brüsszelről, migránsokról, háborúról) a baloldaliak, a demokraták egyharmada igaznak fogadta el. 2024-ben az összefogás pártjainak támogatói már csak 23 százalékban tartották igaznak az állítást, hogy a baloldal háborúpárti. Akkor még a Tisza Párt körében is húsz százalékos volt ez az arány. De a Tisza Párt támogatottsága az uniós választás idején országosan sokkal kisebb volt, mint a Fideszé. 2025 márciusára a Tisza megelőzte a Fideszt, és ezzel együtt a Fideszes politikai propaganda hatása a választás szempontjából fontos kérdésekben a Tiszások körében 10 százalék alá csökkent. Ez a dilemma már nagyon hasonlít a „mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás” dilemmára. Hiszen vagy azért erőtlenedett el a hamis vád hatása, mert olyan sokan vannak a párt támogatói, és annyira elkötelezettek, hogy már nem könnyű megvezetni őket, vagy azért vannak sokan, mert már nem lehet olyan könnyen megvezetni őket, hiszen egy nyíltan NER- ellenes program mögé sorakoznak fel. Magyar Péter naponta tucatszor ismétli el a pártja legfontosabb üzeneteit, és minden gyalázkodásra, hamis vádra azonnal és élesen megfelel. Megvédi a közösségét, nem engedi, hogy a kormány a politikai propaganda-arzenál bevetésével összezavarja a mögötte felzárkózók fejét. Sőt rendszeresen tudatosítja a támogatóit, hogy a kormány a választók pénzét használja a választók megvezetésére, a népakarat elhajlítására.
Táblázatok a mellékletben.
1.ábra 2025. tavasza, Igaznak tartják az állítást, azok körében, akik találkoztak azzal.
2. ábra 2024. tavasza. Igaznak tartják az állítást, azok körében, akik találkoztak azzal.
3. ábra 2025. tavasza. Igaznak tartják az állítást, azok körében, akik találkoztak azzal.
A 2024-es tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az ePressPack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.